Skolēni nepārzin velo drošības noteikumus; traumu skaits pieaug

Sākoties siltam laikam un bērniem dodoties ārā ar velosipēdiem un skrejriteņiem, strauji pieaug traumu skaits, kas nereti saistīts ar elementāru ceļu satiksmes likumu nezināšanu


Drošības noteikumu ievērošana ir priekšnosacījums tam, lai vasara – atvaļinājumu un brīvlaiku sezona – būtu bezrūpīga un līksma. Taču bieži vien gan pieaugušajiem, gan bērniem trūkst elementāru zināšanu par drošību, kas nemaz nesekmē noteikumu ievērošanu. BALTA (PZU grupa) statistika liecina, ka ik gadu, sākoties siltam laikam un bērniem dodoties ārā ar velosipēdiem un skrejriteņiem, strauji pieaug traumu skaits, kas nereti saistīts ar elementāru ceļu satiksmes likumu nezināšanu.

 

Lielākais robs zināšanās – ceļu satiksmes noteikumi

Jau vairākus gadus skolēnu vasaras brīvlaika gaidās BALTA mudina skolēnus izpildīt drošības zināšanu pārbaudes testu un vecākus – pārrunāt ar bērniem drošības, tai skaitā ceļu satiksmes noteikumus, lai vasara būtu bezrūpīga un līksma. BALTA ikgadējais tests* atklāj, ka kopumā zināšanas par dažādiem drošības jautājumiem bērniem ir labas – vairāk nekā 90% skolēnu zina, kā uzvesties pie ūdeņiem, kā droši rotaļāties un pareizi šķērsot ielu pie luksofora, ko darīt, ja kāds seko uz ielas vai publicē ļaunus komentārus sociālajos tīklos. Toties bērnu zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem, piedaloties satiksmē ar velosipēdiem, pieklibo. Vislielākās grūtības bērniem sagādājuši jautājumi par ķiveres valkāšanu vai to, kuram satiksmes dalībniekam ir priekšroka, ja velosipēdu ceļš šķērso brauktuvi ārpus krustojuma, kā arī ceļa zīmju atpazīšana, kas liedz tālāk braukt ar velosipēdu (piemēram, gājēju ceļš).

“Mūsu drošības tests bērniem nav sarežģīts, un ir prieks redzēt, ka vairums jautājumu grūtības nesagādā. Tomēr, lai pareizi atbildētu uz jautājumiem par drošu braukšanu ar velosipēdu, ir jāzina pamata ceļu satiksmes noteikumi, un šeit gan diemžēl varētu vēlēties uzlabojumus – vairāk nekā 40% kļūdās, atbildot uz jautājumiem, turklāt vismaz puse respondentu nezina, ka, piedaloties ceļu satiksmē ar velosipēdu, līdz 16 gadu vecumam braucējam galvā jābūt ķiverei. Braukt ar velosipēdu, skrejriteni vai skrituļslidām ir jautri, taču jārūpējas arī par savu un apkārtējo drošību. Vecāki nevarēs būt bērnam blakus visu laiku un pasargāt viņu no visiem riskiem, tāpēc ir svarīgi pārrunāt drošību atkal un atkal, atgādinot pat it kā labi zināmas lietas,” uzsver BALTA Nelaimes gadījumu produkta vadītāja un risku parakstītāja Ludmila Ščegoļeva.

 

Velosipēdi un mikromobilitātes rīki – jautra, bet arī bīstama izklaide

Kā rāda Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati, sākoties gada siltajam laikam, mazaizsargāto cietušo ceļu satiksmes dalībnieku skaits strauji pieaug – apmēram divas vai pat trīs reizes. Diemžēl velosipēdisti ne tikai gūst traumas, bet arī iet bojā. Arī šogad jau trīs velosipēdisti zaudējuši dzīvību, bet vairāki desmiti ievainoti, no tiem četri guvuši smagas traumas.

Ludmila Ščegoļeva norāda, ka 2023. gadā salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu BALTA izmaksāto atlīdzību apjoms par mikromobilitātes traumām būtiski pieaudzis – par 82%, savukārt vislielākais traumu skaita pieaugums bija vērojams saistībā ar elektroskrejriteņu izmantošanu. Aprīlī BALTA jau ir izmaksājusi atlīdzību par 15 gadījumiem, taču lielākais pieteikumu skaits sagaidāms vasaras mēnešos.

“Diemžēl daudzi bērni – un arī daudzi pieaugušie – mēdz aizmirst, ka jebkurš mikromobilitātes rīks ir transportlīdzeklis, kura vadīšanai nepieciešamas atbilstošas prasmes un zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem. Velosipēda vai skrejriteņa vadītājs satiksmē ir tikpat atbildīgs par drošību kā jebkurš cits satiksmes dalībnieks, un uz ielas ir vēl neaizsargātāki ceļu satiksmes dalībnieki – gājēji. Notiekot negadījumam, nereti cieš ne tikai pats vadītājs, bet arī apkārtējie un tiek sabojāts citu īpašums, tādēļ nelaimes gadījumu un civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polišu iegāde būtu pats mazākais, kas jāpaveic, pirms ķerties pie mikromobilitātes rīkiem. Protams, pēc tam, kad ir pārrunāti drošības noteikumi!” saka Ludmila Ščegoļeva.

 

BALTA atgādina: lai skolēnu brīvlaiks būtu drošs un jautrs, ir jāievēro drošības noteikumi!

 

Braucot ar velosipēdu vai skrituļslidām

  • Braucot ar velosipēdu, bērniem līdz 16 gadu vecumam galvā jābūt aizsprādzētai ķiverei (Te gan jāteic – par savu drošību un veselību jārūpējas visiem, tādēļ ķivere, braucot ar velosipēdu, galvā jāliek vienmēr un neatkarīgi no vecuma.).
  • Dzīvojamajās zonās, daudzdzīvokļu namu pagalmos un vietās, kur nebrauc mehāniskie transportlīdzekļi, bērni neatkarīgi no vecuma drīkst braukt ar velosipēdu patstāvīgi. Savukārt piedalīties ceļu satiksmē ar velosipēdu bez pieaugušo uzraudzības atļauts no 10 gadu vecuma, ja iegūta velosipēda vadītāja apliecība.
  • Jāpārliecinās par velosipēda tehnisko stāvokli – bremžu darbību, riepu stāvokli, apgaismojumu un atstarotājiem.
  • Pārvadājot mazus bērnus uz pieaugušo velosipēda aizmugurējā bagāžnieka, obligāti jālieto speciālais bērnu velosēdeklītis.
  • Skrituļojot ieteicams izmantot plaukstu aizsargus, lai mazinātu traumu risku, krītot uz rokām.
  • Velobraukšanai un skrituļošanai jāizvēlas atbilstošs maršruts un ceļa segums.
  • Vienmēr jālieto pareizs un ērts aprīkojums atbilstoši drošības standartiem un vecuma noteikumiem – ķivere, ceļu un elkoņu aizsargi.
  • Regulāri jāpārrunā ar bērniem satiksmes drošības noteikumi.

 

Braucot ar elektroskrejriteni 

  • Ar elektriskajiem skrejriteņiem drīkst braukt personas, kas sasnieguši vismaz 14 gadu vecumu! Ja skrejriteņa vadītājam vēl nav 18 gadu, viņam nepieciešama velosipēda vai citas kategorijas vadītāja apliecība. Turklāt jāievēro arī pārējie noteikumi: jāpārvietojas pa velosipēdu ceļu; nedrīkst pārvadāt pasažierus; pārvietojoties pa ietvi, priekšroka ir gājējiem un jāievēro atbilstošs braukšanas ātrums, lai neapdraudētu ne sevi, ne citus.
  • Elektroskrejriteņu vadītājiem jābrauc pa attiecīgā virziena velojoslu, velosipēdu ceļu vai gājēju un velosipēdu ceļu pēc iespējas tuvāk tā labajai malai.
  • Jābrauc ar ātrumu, kas neapdraud ceļu satiksmes drošību.
  • Elektroskrejritenim jābūt tehniskā kārtībā, aprīkotam ar bremzēm. Braukšanas laikā priekšpusē jādeg baltas gaismas lukturim, bet aizmugurē – sarkanas gaismas lukturim.
  • Elektroskrejriteņu vadītājiem aizliegts braukt, neturot stūri vai turoties pie cita braucoša transportlīdzekļa, kā arī pārvadāt kravu, kas traucē vadīšanu vai apdraud citus ceļu satiksmes dalībniekus, un vest pasažieri.
  • Lai arī pagaidām šī prasība vēl nav obligāta, braucot ar skrejriteni, ieteicams valkāt aizsargķiveri un atstarojošo vesti, it īpaši diennakts tumšajā laikā.

 

Raksts tapis sadarbībā ar apdrošināšanas kompāniju BALTA

 

Avots

RED insurance brokers

RED – ne tikai spilgts, bet arī profesionāls un Tev draudzīgs tonis